walkhighlands

Read other users walk reports for the long distance trails - and add your own.

NB. This board is for reports on multi-day long distance routes - reports on simply long walks should be added to the standard boards.
Warning Please note that hillwalking when there is snow lying requires an ice-axe, crampons and the knowledge, experience and skill to use them correctly. Summer routes may not be viable or appropriate in winter. See winter information on our skills and safety pages for more information.

Description of our Skye trail: apr/may 2016 (in Dutch)

Description of our Skye trail: apr/may 2016 (in Dutch)


Postby mvdzee » Mon Aug 01, 2016 3:56 pm

Route description: Skye Trail

Date walked: 01/08/2016

Time taken: 7 days

Distance: 128 km

2 people think this report is great.
Register or Login
free to be able to rate and comment on reports (as well as access 1:25000 mapping).

April 2016

De onderstaande beschrijving is een kopie van het blog dat wij bijhielden voor het thuisfront tijdens het lopen van de skyetrail eind april - begin mei 2016.

The following report is a copy of the blog we wrote during our time on the Skye trail to keep our families at home informed. It is in Dutch for which I apologize but it was to much of a hassle to translate it to English. I hope it will inspire Dutch and Belgium walkers to to walk the Skye trail. For everyone who doesn't understand Dutch I hope you will at least enjoy the pics.

Reisplan
Mark Thies en ik (Marc van der Zee) lopen van 30 april t/m 6 mei 2016 de Skye Trail.

De Skye Trail is een wandeltocht op het Schotse eiland Skye bedoeld voor ervaren wandelaars. De tocht van 128 km volgt ondermeer de Trotternish ridge en loopt stukken langs kliffen aan de kust. De route gaat grotendeels over onverhard terrein, is ongemarkeerd en in veel gevallen is er zelfs geen pad. We moeten navigeren met kaart (zie hieronder) en kompas en met GPS (IOS app Maps 3D). Verder gebruiken we de gids "The Skye Trail" van uitgeverij Cicerone. De kaart en de gids hebben we online gekocht bij de onvolprezen reisboekhandel de Noorderzon in Arnhem.

Image Image

Morgen, vrijdag 29 april 2016, vliegen Mark en ik om 8:00 uur van Schiphol naar Glasgow. Op Glasgow airport nemen we de bus van Scottish Citylink naar Portree op the Isle of Skye.
We komen rond 17:00 uur aan in Portree. Daar overnachten we in Portree independent Hostel. Zaterdagochtend nemen we een lokale bus naar het startpunt van de Skye Trail: Rubha Hunish.

We lopen de route in de volgende etappes:
    za 30/04 Rubha Hunish - Flodigarry: 11,5 km, 289 hoogtemeters, zwaar terrein, 5,5 - 6,5 uur
    zo 01/05 Flodigarry - The Storr: 28,5 km, 1750 hoogtemeters, zwaar terrein, 8,5 - 10 uur
    ma 02/05 The Storr - Portree: 14 km, 509 hoogtemeters, zwaar terrein, 4,5 - 6 uur
    di 03/05 Portree - Sligachan: 19 km, 273 hoogtemeters, middelzwaar terrein, 5,5 - 6,5 uur
    wo 04/05 Sligachan - Elgol: 18 km, 510 hoogtemeters, middelzwaar terrein, 6,5 - 8,5 uur
    do 05/06 Elgol - Torrin: 16,5 km, 368 hoogtemeters, relatief licht terrein, 5,5 - 6 uur
    vr 06/06 Torrin - Broadford: 20 km, 482 hoogtemeters, relatief licht terrein, 6,5 - 7 uur

Image

Image

Bovenstaande informatie is te vinden op de site van Walkhighlands. Daar zijn ook GPX bestanden van de route te downloaden. De webmaster van Walkhighlands zijn overigens ook de auteurs van de hierboven genoemde wandelgids.

We hebben de volgende overnachtingen geboekt:
    vr 29/04: Portree, Portree Independent Hostel (we nemen zaterdag een bus naar beginpunt Rubha Hunish)
    za 30/04: Floddigarry, Floddigarry Hostel
    zo 01/05: Portree, Portree Independent Hostel (we nemen een taxi of we liften vanaf eindpunt van de etappe The Storr terug naar Portree)
    ma 02/05: Portree, Portree Independent Hostel (we nemen een bus of taxi van Portree naar het beginpunt van de etappe The Storr)
    di 03/05: Sligachan, Sligachan Bunkhouse
    wo 04/05: Elgol, Rose Croft B&B
    do 05/05: Torrin, Fearnoch B&B
    vr 06/05: Broadford: Broadford Backpackers Hostel

Vanaf Broadford nemen we op zaterdag 7 mei 2016 de Citylink bus terug naar Glasgow Airport Daar hebben we om 16:55 een vlucht naar Schiphol.

De weersverwachting voor volgende week is matig: 8 tot 10 graden Celsius overdag met regenbuien:

Image


vrijdag 29 april 2016

Amsterdam - Portree
Vanmorgen zijn we heel vroeg (5:30) met de taxi vanuit Amsterdam - ik heb bij Mark en Rieke gelogeerd omdat ik met OV Schiphol niet vroeg genoeg kon bereiken - naar Schiphol gegaan. We hebben ontbeten bij Starbucks nadat we de bagage drop off en de security hadden gedaan.
De vlucht vertrok om 8:05 uur iets te laat maar we landden toch keurig om 8:30 uur (Britse tijd) op Glasgow. Tot onze verbazing waren de heuvels rond de stad bedekt met een vers laagje sneeuw.

Image

Vanaf Glasgow airport zijn we om 10:20 uur vertrokken met de Citylinkbus naar Portree.

Image

Na een tocht die grotendeels parallel liep aan de West Highland Way waren we rond 13:00 uur in Fort William. Daar mochten we een uur de benen strekken.
De bergen waren trouwens allemaal bedekt met een laag sneeuw.

Image

Daarna zijn we door een schitterend en erg verlaten landschap doorgereden naar Portree. Rond 17:30 uur hebben we ingechecked in The Portree Independend Hostel.

Image

Onze dorst hebben we gestild met een pint in de pub om de hoek en onze honger in een prima visrestaurant aan de haven.

Morgen gaan we met een lokale bus naar het startpunt van de Skye Trail. Hopelijk hebben we vannacht niet teveel last van het Scottish Technobeatfestival (??) dat hier dit weekend plaatsvindt.


zaterdag 30 april 2016

Rubha Hunish - Floddigary
Omdat de de Ariba-bar, the place in Portree for breakfast, vanmorgen om 8:00 uur nog niet open was, hebben we in de tegenover gelegen supermarkt vruchtenyoghurt en muesli gekocht. Dit ontbijt hebben we opgegeten in de keuken van de hostel.
Om 9:10 uur hebben we de lokale bus genomen naar Rubha Hunish, het startpunt de Skye Trail. Op aanraden van Gordon, de zeer behulpzame manager van de hostel in Portree, hebben we aan de chauffeur gevraagd daar te stoppen bij de rode telefooncel.

Image

Vanaf daar zijn we om ca. 10:30 uur aan de eerste etappe van 12 km begonnen. Hoewel het weer, net als in Nederland, te koud is voor de tijd van het jaar was het relatief goed: half bewolkt met zo nu en dan felle buien waaronder hagel en natte sneeuw. Geen probleem. Daar kunnen we ons op kleden.
De vergezichten zijn magnifiek.

Image

Image

Rond 12:00 uur hebben we wat sandwiches en dadels met amandelen gegeten in de luwte van een rots aan de rand van een riviertje en een rotsstrand. Daarbij werden we in de gaten gehouden door een grijze zeehond die zo nu en dan zijn kop liet zien om te kijken wat wij deden.

Image

Rond 14:30 uur arriveerden we bij Floddigary Hostel. Onze slaapplaats voor vannacht.

Image

Het gebouw rechts op de foto is de hostel. Het gebouw links het gelijknamige hotel. Op dit moment drinken we in de hotelbar een biertje. Voor vanavond hebben we hier gereserveerd voor het diner.
Morgen staat een zware etappe op het programma: 28 km met 1750 hoogtemeters. De weersverwachting is niet best: in de vroege ochtend en avond zware regen. Daartussen zo nu en dan een bui. We kijken het morgen aan. We kunnen na een km of vijf, als we op de bergkam zitten, besluiten wat we doen: doorlopen of een kort rondje lopen en terug. We gaan in elk geval geen onnodige risico's nemen.


zondag 1 mei 2016

Flodigarry - The Storr
Vandaag was een waanzinnig mooie en een waanzinnig zware dag. We zijn om 8:45 uur vertrokken uit Flodigarry Hostel. Om 20:15 uur waren we bij The Storr.
De uitzichten waren magnifiek en de eerste zeven uur gingen prima ondanks het vele klimmen en dalen en het zware terrein.

Image

Image

Image

Image

Image

Op ca. 8 km voor het eind begon het opeens keihard te waaien en te regenen. Bovendien zaten we op een hoogte waar de wolken hingen. We moesten tegen de wind en de regen in lopen en ook nog klimmen, dalen en koers houden. Dat laatste deden we door elke 50 m onze positie te bekijken op de GPS en dan weer de richting te corrigeren. Je wilt immers voorkomen dat je in de mist in een afgrond valt.

Image

De Storr (zie hierboven) is een rotsformatie op ca. 15 km van Portree. We hadden gepland om een taxi te bestellen om ons terug te brengen naar Portree. Omdat we op het telefoonnummer van het taxibedrijf helaas geen gehoor kregen, hebben we met hostel gebeld en gevraagd of zij een taxi voor ons konden regelen. De manager zei echter dat daar geen sprake van kon zijn: hij kwam ons zelf ophalen! Hij is zelf een fervente wandelaar en weet wat het is om ergens in de regen en wind langs de kant van de weg te staan na een lange dag lopen.
Op basis van onze ervaringen raden wij iedereen aan die deze wandeling wil maken aan om vroeg te beginnen: uiterlijk 7:30 uur en vooraf goed de weersverwachting te raadplegen. Als er kans is op slecht weer (regen of wind): niet gaan. Het weer op de ridge is 3 keer slechter dan beneden en het wordt snel erg gevaarlijk. Hou er ook rekening mee dat je niet sneller loopt dan gemiddeld 3 km/uur vanwege de slechte ondergrond en het vele klimmen en dalen.
Op mij iWatch zag ik dat ik 3950 kcal heb gebruikt boven mijn dagelijkse 2000 kcal! Dat tekort hebben we vanavond aangevuld (voor zover mogelijk) bij het lokale Indiase restaurant.
Voor morgen geeft het weerbericht zware storm, 8 - 9 bft, aan met zware regen en hagel. We geven onszelf daarom een dag vrij. Kunnen we ook bijkomen van vandaag en onze spullen laten drogen.


maandag 2 mei 2016

Rustdag
Na de zware wandeling van gisteren hebben we vandaag een rustdag gehouden. Ook al omdat er voor vandaag storm met zware regen en buien werd voorspeld.
Achteraf viel het allemaal reuze mee met het weer. Tot een uur of 12 was het zelfs zonnig. De wind werd wel steeds sterker in de loop van de dag. Ook heeft het van middag wat geregend.
Toch was het luieren vandaag erg lekker. Na tot 8:30 uur te hebben uitgeslapen, zijn we rammelend van de honger naar de lokale supermarkt gegaan om ons ontbijt te kopen.
Daarna hebben in de hostel ontbeten en vervolgens wat gelezen, met andere gasten gesproken en sokken en ondergoed gewassen.

Image

Verder heb ik mijn schoenen behandeld met waterafstotend spul. Gisteren lekte het water namelijk dwars door de goretex laag heen. Omdat mijn voeten nat waren geworden, ben ik nu de trotse bezitter van twee blaren: onder elke grote teen één.
Tussen de middag hebben gelunched bij café Arriba: leuke tent met lekker eten. Wij hebben er eerst soep en daana scramled eggs met bacon en toast gegeten.

Image

Vanmiddag kwam het Belgische meisje hier de hostel binnen dat wij samen met haar vriend in Flodigarry hebben leren kennen. Zij en haar vriend waren na ons begonnen aan de tocht over de ridge. Zij waren halverwege overvallen door het slechte weer en hebben in de storm en zware regen hun tent neergezet en boven moeten overnachten. Vanwege het slechte weer was zij vanmorgen afgedaald en naar Portree gekomen. Haar vriend wilde echter persé de wandeling over de ridge afmaken. Halverwege SMS-te hij dat het een slecht idee was geweest en dat zijn telefoon bijna leeg was...
Gelukkig kwam hij tegen het eind van de middag totaal verzopen de hostel binnengelopen. Hieronder een foto van de hostel met de dreigende stormlucht.

Image

Vanavond hebben we eerst iets gedronken in een pub en daarna gegeten bij hetzelfde prima Indiase restaurant als gisteren: The taste of India. Aanrader!
Morgen staat er een makkelijke etappe van 19 km op het programma naar Slichagnan op het programma. Hopelijk houdt het weer zich aan de voorspelling: half bewolkt met nu en dan lichte regen.


dinsdag 3 mei 2016

Portree - Sligachan
Vandaag een relatief makkelijke etappe: een afstand van 20 km waarvan zo'n 12 km over verharde wegen.
Nadat we met yoghurt met muesli hadden ontbeten, zijn we eerst koffie gaan drinken in café Arriba. Bij ons vertrek begon het te hagelen. Gelukkig duurde de bui maar kort en hebben we het de rest van de dag droog gehouden.
Kort nadat we Portree hadden verlaten, liep onze route langs het water. Omdat het eb was, konden we grotendeels over het drooggevallen zand lopen.

Image

Vervolgens ging de tocht verder over een verharde binnenweg. De laatste 5 km gingen echter weer over een smal onverhard pad, door zeer nat veenland en door een paar riviertjes.

Image

Sligachan ligt aan het eind van een baai die je in Noorwegen een fjord zou noemen. De plek wordt aan alle kanten omringd door imposante bergen.

Image

Image

We slapen in een zeer goed toegerust bunkhouse.

Image

De naastgelegen pub is in 2015 uitgeroepen tot beste whiskeypub van Schotland. Bovendien hebben ze een eigen bierbrouwerij.

Image


woensdag 4 mei 2016

Sligachan - Elgol
Regen - heel veel regen - en harde wind recht tegen, dat kenmerkte deze dag.
Vanmorgen hebben we eerst ontbeten bij Sligachan hotel recht tegenover het bunkhouse waar we hebben geslapen. Rond 10:30 uur zijn we daar, volledig ingepakt in onze regenpakken, vertrokken.
Via Glen Sligachan zijn we het eiland van de ene kust naar de andere doorgestoken. Deze glen ligt precies Noord - Zuid en laat er nu juist vandaag een stormwind uit het zuiden blazen van zo'n 8 bft met uitschieters naar boven. De stortregens woeien ons horizontaal in het gezicht. Glen Sligachan is erg mooi en volledig onbewoond. Aan beide zijden wordt ze geflankeerd door hoge steile bergen waar vanaf watervallen soms wel 300 m naar beneden storten.

Image

Image

Image

De wind en de regen werden iets minder toen we aan het einde van de glen de zuidkust bereikten. Dat was maar goed ook want het resterende deel van de tocht ging over een smal pad langs steile kliffen. De kustlijn is imposant met hoge bergen die recht uit zee oprijzen.

Image

Image

Image

Om 16:30 uur belden we aan bij Rose Croft onze B&B in Elgol. Nadat onze gastvrouw onze natte regenkleding aan het droogrek in de keuken had gehangen en dit droogrek naar het plafond had gehezen, hebben wij ons gedoucht.

Image

Vanavond hebben we gereserveerd bij het enige restaurant in de omgeving: Coruisk House. Ze koken met lokale spullen zoals wild dat door plaatselijke jagers is geschoten en vis van de vissers van Elgol. We zijn benieuwd.

Ik moet overigens zodra ik thuis ben nieuwe wandelschoenen kopen. De Meindls met 'waterdicht' Goretex die ik nu heb, lekken verschrikkelijk. Het lijkt wel of ik op sandalen loop zo nat worden mijn voeten. In mijn linker schoen zit nu zelfs een scheurtje. Ik hoop en verwacht wel dat ze het de laatste twee dagen nog volhouden.


donderdag 5 mei 2016

Elgol - Torrin
Met het gegier van de wind om het huis werden we vanmorgen wakker. De lucht was grijs maar het regende gelukkig niet.
Onze gastvrouw had op ons verzoek geen full Scottish breakfast gemaakt. Maar een lichtere en tijdens het wandelen beter verteerbare versie met scrambled eggs, bacon, toast en jam.

Image

Rond 10 uur zijn we op pad gegaan. Het spetterde een beetje. Dat was wat ze hier in Schotland 'dry rain' noemen. Je wordt er ook niet nat van. In Elgol zelf, niet meer dan een gehucht van circa 25 verspreid staande huizen, zijn we nog even gestopt bij het erg kleine lokale winkeltje. Ze hadden niets naar onze gading maar we hebben nog wel even met de eigenares staan praten over het weer, altijd een dankbaar onderwerp hier, en over de verkiezingen voor het Schotse parlement die vandaag plaatvonden. Het winkeltje zat in hetzelfde gebouwtje als het stembureau vandaar.
Het eerste deel van de route ging grotendeels over een verharde weg. De vergezichten over zee waren prachtig.

Image

Image

Image

We hadden voor de verandering de wind in de rug. Zo nu en dan regende het even. Gelukkig nooit zwaar of lang.
Toen we rond twaalven even een snack zaten te eten op de rand van een bruggetje in de luwte van een bos, kwam een wandelaar uit tegengestelde richting aangelopen. Het bleek een Pool te zijn die de ook de Skyetrail liep, alleen liep hij hem van zuid naar noord. We hebben nog even ervaringen en snacks uitgewisseld met hem voor we verder gingen.
Korte tijd later werd de route weer echt een trail door hoogveen, bos en heidevelden.

Image

Image

Image

Het laatste stuk naar Torrin liepen we weer over de weg. Dat klinkt allemaal erger dan het is. De weg zou bij ons een B-weggetje worden genoemd en er rijdt er weinig verkeer.

Image

Bij aankomst in Torrin liepen we tegen het Blue Shed Cafe aan. Zoals de naam al zegt is dat een blauwe keet. Je kan er wat eten en drinken. Ze maken alles zelf. Wij hebben er een kop soep en een tosti gegeten.

Image

Image

Onze B&B, Fearnoch, bleek recht tegenover The Blue Shed Cafe te liggen (op de foto is het rechts te zien naast het bord met uitleg over de weersvoorspellingssteen). Nadat we onze soep en tosti op hadden, hebben we ons daar gemeld.
Torrin is zo mogelijk nog kleiner dan Elgol. Er zijn geen restaurants. Alan en Rosa, de eigenaren van Fearnoch, hadden ons daarom vorige week een mail gestuurd met de vraag of wij bij hen wilden eten. We konden zelfs kiezen wat we wilden eten. Het wordt 'roast of the day'.

Vanwege de lekkende schoenen heb ik vandaag met plastic zakjes om mijn voeten in de schoenen gelopen. Mijn voeten gaan er van zweten maar ze worden in elk geval minder nat.


vrijdag 6 mei 2016

Torrin - Broadford
Eindelijk mooi weer! Tenminste, de dag begon weer met wat 'dry rain' maar na een uur brak de zon door is het de rest van de dag zonnig gebleven.

Image

De eerste twee kilometers gingen weer over een verharde weg. Vervolgens liepen over een onverhard pad dat door schapenboeren wordt gebruikt. Overal waar je komt op Skye, ook op de meest afgelegen plaatsen, kom je schapen tegen. In deze tijd van het jaar heeft elk schaap één en soms zelfs twee lammetjes.

Image

Het schapenboerenpad ging op gegeven moment over in een smal pad langs wederom een prachtige kust. Daar hebben we ergens gelunched. Rosa van Fearnoch B&B had een uitgebreid lunchpakket voor ons klaargemaakt.

Image

Image

Na de lunch liepen we op een zeker moment naar een baai waar de ruïnes van een vrij groot oud dorp stonden. Dit soort verlaten dorpen kom je overal tegen op Skye.

Image

Halverwege de 19e eeuw hebben de landlords de bewoners verdreven om schapen te gaan houden. Volgens Alan van Fearnoch B&B, is het inwoneraantal van Skye van 15.000 rond 1850 teruggebracht tot ca. 3.500 nu. Ik ga die getallen checken zodra ik thuis ben.
Na de baai met het verlaten dorp zijn we naar een verlaten moor (hoogveen) geklommen en vandaar het eiland weer overgestoken en zo naar Broadford gelopen. Het eindpunt van onze reis.

Image

Image

Image

Daar hebben we ingechecked in het backpackers hostel dat opmerkelijk genoeg in hetzelfde pand zit als de lokale begrafenisondernemer.

Image

Morgen hebben we de Citylinkbus van 8:22 uur van Broadford naar Glasgow AirPort. Vandaar vliegen we om 16:55 uur naar Amsterdam waar we om 19:30 uur zullen aankomen.


Eind
De Skye trail is absoluut een prachtige tocht. We raden het iedereen aan die ervaring heeft met wandelen in zwaar trein en kan navigeren met kompas en GPS. Als je die ervaring niet hebt, kan je beter een wat lichtere tocht nemen. Met name de laatste twee uur op de Trotternish Ridge waren ronduit gevaarlijk als we niet de goede gear bij ons hadden gehad (goede regenpakken, GPS en voor het geval we de afdaling niet zouden halen bivakzakken om in te overnachten).

De tocht gaat door spectaculaire landschappen. Jammer genoeg is de trail niet echt een trail te noemen tussen Portree en Sligachan omdat je daar het grootste deel van de dag over een verharde weg loopt.
mvdzee
Munro compleatist
 
Posts: 1
Joined: Jan 11, 2016

Re: Description of our Skye trail: apr/may 2016 (in Dutch)

Postby lafrances » Tue Aug 02, 2016 3:31 pm

thanks!! couldn't understand a word, but the pictures took me right back - we did one week after you 14-21st. Cheers (from Canada..)
User avatar
lafrances
Mountaineer
 
Posts: 21
Fionas:3   
Joined: Mar 30, 2014

2 people think this report is great.
Register or Login
free to be able to rate and comment on reports (as well as access 1:25000 mapping).




Can you help support Walkhighlands?


Our forum is free from adverts - your generosity keeps it running.
Can you help support Walkhighlands and this community by donating by direct debit?



Return to Walk reports - Long Distance routes

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests